Husbilsresa 2023

Avfärden sker fredag 29 september

Då vi kommer iväg sent så blir första etappen bara till Byske. Väl framme så blir det en bit mat och sen går vi en runda med hunden innan vi lägger oss.

Lördag 30 september

Efter frukosten så tar vi en promenad, då vi går ut på stenpiren så får vi se några sälar som ”leker”. Först är sälarna på utsidan av stenpiren och sen så simmar de in
innanför stenpiren. Skoj då vi inte ser säl så ofta och kanske inte förväntat oss de så nära stranden heller.

Här står Mari och spanar på sälarna …

Avfärd mot Umeå där vi har planerat ett stopp på IKEA. Lite spända på hur Maxi ska reagera på att bli lämnad ensam i husbilen och där det hela tiden kommer att vara
folk och bilar i rörelse. Vi skyndar på våra inköp och kommer tillbaka till husbilen där vi ser att Maxi har tagit plats där fram och lugnt betraktar omgivningen. Det går
alltså bra att lämna henne en stund i husbilen!

Här sitter Maxi på den plats som hon verkar ha som favorit då hon är ensam i husbilen

Ställplatserna på IKEA alldeles intill E4 är minst sagt trafikstörda, så vi kör till något som heter ”Fritidsmetropolen” och ligger ”på landet” och borde vara ett lugnt ställe.
Det var fest hos någon granne till anläggningen med fyrverkerier och efter festen var det någon med bullrig bil som kom in på ställplatsområdet för efterfest till sent.
Ingen sömn förrän långt in på natten …

Söndag 1 oktober

Vi åker vidare söderut i fint väder och ska besöka Claudio Keller men det blir en ganska stor omväg då en bro är avstängd. Innan vi kommer fram till Claudio så
stannar vi till på en rastplats för gröt-lunch och hundpromenad. Hundpromenaden går till den närliggande badplatsen.

Utanför badplatsen är det en stor samling av fåglar inför flytten söderut

Sen kör vi vidare till Claudio för ett kort stopp.

Maxi hälsar på Claudios katt

Vi åker vidare söderut och stannar på ”Älvsta Lodges” för natten.

Måndag 2 oktober 2023

Lugn och fin natt, inget trafikbuller från E4 eller järnvägen som också är i närheten. Efter frukost så blir det en promenad, nu är det inte sol men uppehåll i varje fall.

Ålvstalodges erbjuder både stugor,  festsal och ställplatser mm

Vidare till Hudiksvall där vi gör lite nostalgi-omvägar då Mari har bott här som liten.

Mari hittar en fin kaffe-mugg i en hantverksbutik i Hudiksvall

Vi åker till Hofors golfklubb för vi tror det ska vara en lugn och fin plats. Lite besvikna blir vi när vi ser att ställplatserna är mot vägen, dvs risk för störande buller.

Maxi ligger i sängen och beundrar utsikten på ställplatsen hos Hofors golfklubb J

Tisdag 3 oktober 2023

Efter frukosten går vi runt på området och ser en del golfare som kämpar på trots regn och kyla. När vi är i golfshopen för att tipsar Mari om att pil växer fort och blir
tätt så det kan vara något att plantera mellan ställplatserna och vägen. Färden fortsätter i riktning mot Örebro-hållet.

Kort stopp vid köpcentrumet i Avesta för lite inköp

Ställplatserna vid ”Kvarntorps skidanläggning” blir nästa övernattningsplats. Vår tanke är att utanför skidsäsongen är det lugnt i skidbacken och när vi kommer fram så
upptäcker vi att vi är ensamma på området. Ställplatserna är nya och det blir nog bra då gräsytorna har etablerat sig, toaletter, vatten och latrinattiraljer finns på plats.

Utsikt mot de nyanlagda ställplatserna vid Kvarntorps skidbacke

Onsdag 4 oktober 2023

Väl utsövda efter en lugn natt så fyller vi vatten och fortsätter söderut. Nu ska vi bestämma oss för om vi ska åka öster eller väster om Vättern. Det blev den västra
vägen som blev utvald. Vi stannar till i Karlsborg för lunchuppehåll och passar på att köpa fikabröd till em-kaffet på Jockes konditori innan vi kör vidare mot Hjo.

Nästa stopp blev i Hjo för en promenad i och omkring hamnen

Lite krångel i Hjo pga av avstängda vägar men färden går vidare till ”Mapelrock” längs småvägar. Från ställplatsen har vi fin utsikt mot och över Vättern.
Det finns hästar i en hage och några får i en annan hage, det ska också finnas Bison/Vicent men de har vi inte lyckats få syns på.

Fin utsikt från hästhagen över Vättern och Omberg

Torsdag 5 oktober 2023

Det regnar och det regnar mycket! Vi hör hur våra grannar, som bor i ett tält på biltaket, mitt i natten väljer att sätta sig inne i bilen. På morgonen ser vi att de har åkt.
De har tydligen packat ihop tältet i ösregnet och sen satt sig i bilen och dragit av gårde, i bilen får de i alla fall värme. Färden fortsätter mot Jönköping där besöker
 vi 2 butiker och köper en TV på den ena och en kranpackning på den andra.

Väl framme hos Tommy ställer vi oss på gräsmattan där vi kan få ström också. Vi sover inne i huset första natten då barnen är hos sin mamma.

Fredag 6 – söndag 8 oktober 2023

Nätterna tillbringar vi i husbilen men dagarna tillbringas med Tommy och barnen.

Måndag 9 oktober 2023

Nu lämnar vi Tommy och barnen och åker mot Ullared och Gekås. Väl framme så blir det en snabb tur i varuhuset, på bara en timme hann vi handla allt som var planerat!

Vi åker till ”Bånegärdet” som ligger några km söder om Ullared. Saknas dusch och kök men övrigt finns på plats. Fina omgivningar för promenader men pga regnet så är
 det blött i skog och mark. Inget störande ljud från tung trafik men någon påstår sig dock ha blivit störd av snarkningar …

Ställpatserna vid Bånegärdet (bilden är från Internet då det på våra egna bilder är så regndystert …)

Tisdag 10 oktober 2023

Maxi ville ut tidigare än vanligt, tyvärr blött ute så hunden blir blöt och drar in mycket skräp. Vi åker söderut utan plan då vi ser en skylt ”Strandvägen” när vi närmar
 oss Falkenberg. Vi kör strandvägen och det är en fin väg med vackra vyer. I Mellbystrand söker vi upp Örjan (Maris pensionerade kollega) men där pågår renoveringar
så vi åker vidare och hittar natt-läger i Båstads hamn.

Blött och blåsigt i Båstads hamn

Onsdag 11 oktober 2023

Regnig och blåsig natt men regnet har i alla fall slutat då vi stiger upp.

Innan vi åker tar vi en promenad kring hamnen och ser på grisslorna

På småvägar kommer vi till Torekov där vi tar en paus för att sen fortsätta mot Ängelholm där vi båda har gått på Järnvägsskolan.

Loket som först fanns i modell och senare fanns i verkligheten står nu vid Järnvägsskolan

Bestämmer oss för att åka till ”Bananpannkakan” som låter som en skoj, intressant och annorlunda ställplats.

Bananpannkakan och deras för dagen enda besökare

Efter en promenad så möts vi av värdfrun som visar oss runt och ger oss välkomstpresenten som är 1 banan, 2 havreflarn, 2 ägg och 2 skumbananer = ingredienserna
 till bananpannkaka. Runt området finns massor med grejer, en stoppbock, ett jätteankare och en flygplansvinge som nu fungerar som bord och mycket mer. Micke
har varit skrothandlare och det är rester från den tiden som finns här.

Torsdag 12 oktober 2023

Det har blåst så mycket under natten så bilen har gungat, enligt YR så är det 18 m/sek i byarna. Vi åker mot Höganäs och där upptäcker vi att all tillverkning av Höganäs-
keramik numera sker i Asien! Det blir besök på andra livsmedelsaffärer istället. Kosan bli mot Kullens fyr där vi i häftig motvind går från parkering till fyren, solen skiner
 så det finns ingen anledning att klaga.

Kullens fyr

En mycket äldre konstruktion av ”fyr” där man ska elda i korgen som då fungerar som fyr

Dags att börja vända norrut, så vi styr kosan till ”Sjökaptensgården” i Åsljunga. Lagom långt från E4, dvs inget trafikbuller.

Gott om plats för husbilen på ställplatsområdet

Fredag 13 oktober 2023

Sjökaptensgården där man har tillgång till dusch och toaletter

Avfärd från Sjökaptensgården efter förmiddagskaffet och då kör vi nästan direkt till Tommy, bara ett kort stopp för lunch innan vi var framme i Värnamo.
Väl framme hos Tommy ställer vi bilen på gästparkeringen för vi planerar att sova inne i huset då barnen nu är hos sin mamma.

Lördag 14 – söndag 15 oktober 2023

Helgen tillbringas hos Tommy och husbilen får stå utan innevånare 2 nätter. På söndagkväll sätter vi på värmen i husbilen då det varnas om minusgrader kommande natt.

Måndag 16 oktober 2023

På morgonen kan det konstateras att gasolen har tagit slut under natten, men det har varit varmt nog i husbilen för frostvakten har inte löst ut. Det skiftas gasoltub så vi är
klara för fortsatt färd med riktning norrut. Lämnar E4 och åker via Ödestugu mot Nässjö där vi tar paus i Lövhult. I Kisa stannar vi på Richters Café för en fika och inköp
 till framtida kaffestunder.

Sikargården” som ligger i närheten av Simonstorp blir utvalt som nästa nattparkering. GPS:en lurade in oss på en del småväger med skyltar som privat väg och privat tomt,
men de skyltarna såg vi aldrig …

Värden kom på fyrhjuling och visade oss runt, han sa att vi inte skulle vara oroliga om det hördes något skott för han hade problem med vildsvin.
På natten hördes lite ljud från både vägen och järnvägen men inget som kunde tyda på vildsvinsjakt.

Tisdag 17 oktober 2023

Då vi lämnar från Sikargården så stannar vi till och tittar på de alpackor som finns i ett hägn alldeles intill ställplatserna.

Älvsta Lodges” i Jättendal siktar vi mot för att komma en bit mot hemmet. Vid 18-tiden var vi framme där det blir en tidig kväll då vi vill köra direkt hem nästa dag.

Vår granne på ställplatsen har varit på Nordkap och är nu på väg hem till Italien

Onsdag 18 oktober 2023

Vi vaknar på natten av att det regnar, det regnar mycket! Vi hör korna i hagen intill, vi tänker oss att de vill komma in i värme och slippa regnet J. Som tur är så
har regnet upphört då vi vaknar.

Här står vi på plattan och tömmer gråvatten innan avfärden hemåt

Avfärd direkt efter frukost och det bli nästan non-stop körning hem, bara korta avbrott för kaffe och hundrastningar. Vid 18-tiden är vi hemma efter ca 308 mil.