19 - 24 juli tvåtusentio gjordes en resa till Wernigerode i Harz för att titta på den smalspåriga järnväg som finns där.

Det är en järnväg som i huvudsak bedriver sin trafik med ånglok och det är ingen museumsbana utan det är en järnväg som aldrig har bytt ut sina ånglok mot diesel eller eldrift.
Tvärtom så har man tagit nya ånglok i drift för att möta behovet av transporter.

Men innan vi åker ut med något tåg så går vi till hotellet för att bli av med bagaget, utsikten från hotellet är som man brukar säga helt OK.

En passerande Veteran-Postbuss från Schweiz upplevs inte heller som störande.

Vi går till stationen för att ta tåget till Brocken. Normaltåg på HSB är 8 vagnar, HSB betyder Harzer Schmalspur Bahnen Gmbh men man kan också tyda förkortningen Harzquerbahn Selketalbahn Brockenbahn allt efter egen smak.

Vi kommer till Brocken som möter oss med fint väder. Brocken ligger i ett naturskyddsområde och är ett välbesökt turistmål.

Brocken var under tiden det var DDR förbjudet område för "vanligt" folk pga att det var lyssnarpost mot väst med stora radioantenner samt radarutrustning.

Det står en normalspårig tankvagn på en överföringsvagn, vi undrade naturligtvis vad den har för funktion? Vi kommer att få veta...

Vi planerar återresan med tåget som ska gå vid 15.40 och tar en promenad runt Brocken för att kunna ta en bild av tåget som borde komma vilken sekund som helst för att 14.51 ska kunna gå.
Här blir en bra fotoplats men vi ser bara ett tomt spår och lite rök på avstånd...

Vi går tillbaka till stationen och ser att loket hämtar tankvagnen istället för att kopplas till de fullsatta vagnarna som står inne på spår 1 och redan skulle ha avgått.

Vagnen dras iväg och vi funderar på vad som händer...
Besked kommer att den rök vi sett på avstånd är en skogsbrand och att både järnvägen och gångvägen ner är avspärrade pga denna brand.

Så småningom kommer loket åter med vagnen och kopplas framför det tåg som nu stått och väntat i mer än 4 timmar, vi får besked om att
det är på väg upp ett tomtåg för kunna hämta alla som är på Brocken. Vi hör ett tåg men ser "bara röken" från det då det är på väg upp.

Plattformen är full av folk som väntat länge på transport.

Äntligen dyker så tåget upp i kurvan in på stationen.

Tåget som nu stått och väntat mer än 4 timmar kan vinkas iväg och vårt tåg åker en kvart senare.

Nästa dag börjar vi med att gå runt i Wernigerode, beundrar fina Korsvirkeshus

En stilig buss av årsmodell 1966 måste också fotograferas

Vi hittar en Biergarden där det tyvärr var gratisöl först i morgon.

Sen blir det besök på huvudverkstaden i Wernigerode Westerntor. Mycket intressant för en som inte vet så mycket om ånglok, på bilden är det kolvar till ångcylindrar.

Detta är en apparat som man kan göra BRUS och BRUM med. Just nu är det BRUS som håller på att utföras.

Efter studiebesöket så tar vi tåget vidare för att komma till en trevlig station med servering där vi kan få oss en öl.

Drei Annen Hohne har en utmärkt servering där det lokala ölet smakar bra i den sommarhetta som råder, termometern visade på 34 ̊ C och det är tillräckligt...




En motorvagn som ska bli sista tåget mot Wernigerode växlas undan. Vi tar ett riktigt tåg "hem".

När vi kommer till Wernigerode så håller man på att putsa på några av de lok som varit ute på en specialtur. Detta lok är från 1898 men är inte äldst.

Här är det äldsta loket närmast kameran, det är från 1897. Båda loken har kört ett extratåg, en charter för något sällskap med för mycket pengar.

På den tredje dagen så bestämmer vi oss för att åka till Eisfelder Talmühle. Det visar sig att från Drei Annen Hohne så är det bara ett fåtal resande.

Vi betalar extra för att få åka obekvämt, men när det är vackert väder och man vill se så passar det bra.

För återresan så åker vi inne i tåget, konduktören har snaps att sälja! Tur att vi åkte inne i tåget då det kom ett riktigt åskregn.
Då vi avgår så blir det samtidig avgång för motorvagnen mot Stiege.

Efter frukost på avresedagen så visar hotellet att man har en lokmodell i ett mötesrum. En fantastiskt detaljerad modell in i minsta detalj.

Det är dom små detaljerna som gör det...

Vi går via HSBs plattform mot DB-stationen då första tåget mot Brocken avgår med pyskranarna öppna. Det får avsluta vårt ång-smalspårs-äventyr för den här gången.

Vill du se fler bilder från Harz så finns det på www.h-resor.se/harz för den som är intresserad

åter till startsidan